Skip to content

Opstaan in Oostende

03/04/2016

“Is er iets te doen in Gent?”

Het zijn de twee kereltjes die me daarnet in Leuven om een stylo vroegen om hun Go-Pass in te vullen. Het was koud geweest, we hadden even overlegd over welke datum ze moesten gebruiken aangezien het binnen drie minuten middernacht zou zijn en ik had proberen in te schatten of ze vrolijk aangeschoten waren, dan wel stoned. Zoals zo vaak in dat soort gevallen waarschijnlijk een beetje van allebei.
“We gaan écht naar Oostende jong”, hadden ze triomfantelijk naar elkaar gelachen terwijl ze me m’n balpen teruggaven. En ze hadden gevraagd of ik niet mee ging. Ik moest de volgende dag werken. (Zij ook, zeiden ze.)

De laatste trein rijdt langzaam Gent-Sint-Pieters binnen en de meest heldere van de twee – hoe oud zou hij zijn, twintig hoogstens? – overweegt toch hier maar al uit te stappen.
“Maar hij wil de zee zien.”
Hij wijst met zijn gedeukte bierblikje naar zijn maat die vooral oog heeft voor de vloer en zich recht probeert te houden terwijl de trein het station binnen rijdt.
“Ik wil de zee zien”, beaamt die onvast.
Ze besluiten alvast een sigaretje te roken terwijl de trein stilstaat in Gent.
“Opstaan met tomate crevette, man!”, hoor ik de wankele van de twee nog net roepen.

Het schijnt dat sommige mensen denken dat het niet goed komt met de mensheid.

No comments yet

Geef een reactie

