Skip to content

Weg met de gratis Go Pass

18/10/2014

De gratis Go Pass voor zestienjarigen wordt afgeschaft. Stond ergens in een klein hoekje in de krant, donderdagochtend. Een gratis Go Pass voor zestienjarigen, in mijn tijd bestond het nog niet, maar ik zou het fantastisch gevonden hebben.

Dgopasse gewone, die bestond wel al. Vier euro (later vijf) voor een treinrit in plaats van negen of tien: dat was heel wat, zo rond mijn zeventien-achttien-negentien-twintig. Die leeftijd waarop je weekbudgetten nog tot op de euro uitrekent, en dubbel zoveel moeten betalen ook meteen betekent dat iets maar half zo vaak kan. Die leeftijd waarop je ontdekt dat er dingen bestaan als de AB en de Botanique in Brussel, dat er iets oudere vrienden rondlopen in Leuven die een muziekwebsite runnen, en dat de verre uithoeken van België vol zitten met meisjes waar je verliefd op kan worden. En dat je best naar de Ardennen kan sporen met je klasgenoten om je er een weekend lang ongegeneerd lazarus te zuipen.

Mijn Go Pass was toen belangrijker voor mij dan mijn rijbewijs dat nu is – het zou het waarschijnlijk nog altijd zijn, als ik intussen niet 26+ was. Vandaag ben ik trotser op mijn treinabonnement van het werk dan ik op een bedrijfswagen zou zijn. En ik geniet nog altijd evenveel van die late treinritten na een concert in lege, doodstille coupés.

De zestienjarigen van vandaag, die kregen dus sinds 2007 zo’n Go Pass gewoon een jaartje gratis, als perfecte opstap voor een echte. Kregen. Want nu willen we hen liever doen dromen van hun eigen bedrijfswagen – daarop zal onze regering niet besparen. We zien ze liever met zijn allen terug op de achterbank van de gezinsauto, en daarna nog sneller naar hun eigen rijbewijs. De trein, die hoeven ze van ons niet meer te leren kennen. Onze wereldberoemde files zijn intussen toch al zo lang dat er best wel nog een paar kilometers bij kunnen.

En dat allemaal voor 1% van de totale besparingen voor de NMBS. Nog 99% te gaan.

No comments yet

Geef een reactie

